«Руська Бесіда», перша і до 1918 року найповажніша українська громадсько-культурно-освітня організація на Буковині, заснована 26 січня 1869 року з ініціативи сп. Є. Гакмана, до 1918 року з централею у Чернівцях. Проіснувала до 1940 року.
На початку задумана як клубне товариство інтеліґентів з метою «піднести товариське життя між русинами на Буковині» (чисельність члені близько 150). Першим гололовою «Руської Бесіди» був о. В. Продан, секретарем — Т. Дрож. Перші 15 років в «Руській Бесіді» перевагу мали москвофіли. У 1870—1871 «Руська Бесіда» видавала журнал «Буковинская Зоря». Почавши з 1880 р., на провінції почали поставати низові клітини «Руської Бесіди», так звані читальні, які провадили національно-культурну діяльність. Зміни в «Руській Бесіді» відбулись 1884 р., коли народовці перебрали керівництво, а 1889 р. «Руська Бесіда» перетворилася на громадсько-освітню організацію, що своїм завданням мала «ширити просвіту і піднести добробут руського народу на Буковині». «Руська Бесіда» стала буковинським відповідником «Просвіти» в Галичині. Разом з тим «Руська Бесіда» була триступеневою організацією: з централею, філіями (1914—1919: Вашківці, Вижниця, Заставна, Кіцмань, Путилів, Серет, Сторожинець, Чернівцімісто, Чернівецький повіт) і читальнями (150 з 13 000 чл.). Після перемоги народовців особливу увагу звернено на видавничу діяльність. З ініціативи і під фірмою «Руської Бесіди» з 1885 р. у Чернівцях виходили: найбільша буковинська газета «Буковина» і популярні місячні книжечки: «Бібліотека для молодежи, селян і міщанства» (1885—1894; 120 чисел), «Ластівка» (1894—1996), «Читальня» (1911—1914), «Буковинський Православний Календар» (1874—1918) та окремі книги і підручники (твори Ю. Федьковича, С. Воробкевича, «Ілюстрована Історія Буковини» М. Кордуби тощо). До 1918 р. «Руська Бесіда» видала 270 періодичних і неперіодичних книжкових видань.
«Руська Бесіда» була ініціатором заснування громадсько-культурних організацій «Міщанська Читальня» (1880 р.); з драматичної секції «Руської Бесіди» створилося Руське Драматично-Літературне Товариство (1884 р.), «Народний Дім» (1884 р.), «Руська (згодом Українська) Школа» (1887 р.), «Буковинський Вояк» (1895 р.), «Руська Каса» (1896 р.), «Жіноча Громада» (1906 р.) та багато інших. Ці спеціалізовані організації перебрали на себе частину громодсько-культурних обов’язків «Руської Бесіди», а материнська організація опікувалася філіями і читальнями.
Заходами «Руської Бесіди» при Чернівецькому університеті 1875 р. створено кафедру української мови і літератури на філософському факультеті і 1899 р. кафедру практичного богословія та церковно-словянської мови з українською викладовою мовою на богословському факультеті.
Після 1918 рум. влада заборонила діяльність читалень, а важливіші завдання «Руської Бесіди» перебрали товариства «Народний Дім» і «Українська Школа» у Чернівцях. Після ліквідації Української Національної Партії 1938 р. представництво і заступництво українців на Буковині перед румунською владою перебрала «Руська Бесіда», яка знову розвинула діяльність. По окупації Буковини радянськими військами 1940 р. «Руська Бесіда», як і всі інші українські організації, була заборонена.
Керівниками «Руської Бесіди» були майже всі визначні діячі Буковини, а її головами: о. В. Продан (1869—1878), С. Воробкевич (1878—1881), О. Калужняцький (1881—1884), Є. Пігуляк (з 1884), О. Попович, М. Івашко (1938—1940).
Література:
Енциклопедія українознавства. У 10-х т. / Гол. ред. Володимир Кубійович. — Париж; Нью-Йорк: Молоде Життя, 1954—1989.
Смаль-Стоцький С. Буковинська Русь. Чернівці 1897;
Дмитрів (Семака) С. Історія лросв, товариства «Руска Бесіда». Чернівці 1909;
Попович О. Відродження Буковини, Л. 1933;
Гарас М. Іст. огляд і сучасний стан укр. освіти й культури на Буковині, в ж. Самостійна Думка, IV, кн. 1. Чернівці 1934;
Жуковський А. Історія Буковини, в зб. Бз’ковина — її минуле і сучасне. Париж 1956.
Leave a Reply